ايران گردي

ايران گردي

ايران گردي

آشنايي با 10 رودخانه ايران

رودخانه هاي ايران منبع حيات در سراسر كشور هستند. رودخانه در معناي لغوي، نهر آبي است كه از اتصال چند چشمه در دره هاي كوهستاني جاري مي شود. در نهايت به دريا، درياچه يا دشت تخليه مي شود. انبار رودخانه را رودخانه مي گويند. در زبان عاميانه رودخانه و رودخانه با هم مخلوط مي شوند و هر دو به يك معنا به كار مي روند. در اين قسمت رودخانه هاي ايران را به تفصيل معرفي مي كنيم.


سرچشمه رودخانه هاي ايران

اگرچه كشور ايران در منطقه اي گرم و خشك قرار دارد، اما رودخانه هاي ايران با قدرت جريان دارند. مگر اينكه به جانشان بيفتي... كوه البرز و زاگرس سرآغاز و سرچشمه ايران است. كوه هاي ايران مانند سپري هستند، منبع بارندگي در ايران و از رودخانه هاي ايران تغذيه مي شوند.


خاستگاه بيشتر رودخانه هاي دائمي ايران كجاست؟

در واقع پاسخ به اين سوال بسيار كلي است. اما اگر بخواهيم به اين سوال به اختصار پاسخ دهيم. بيشتر رودخانه هاي دائمي ايران از رشته كوه هاي البرز و زاگرس سرچشمه مي گيرند.


تقسيم رودخانه هاي ايران

رودخانه هاي ايران از نظر ميزان آب و مدت زمان عبور آب از آنها به دو دسته رودخانه هاي فصلي و رودخانه هاي دائمي تقسيم مي شوند.


چرا بيشتر رودخانه هاي ايران فصلي و موقت هستند؟

ايران به دليل داشتن زمين مسطح و موقعيت جغرافيايي بارندگي سالانه كمي دارد. به همين دليل آب و باغ ها از ديرباز نقش مهمي در فرهنگ كشور داشته اند، از اين رو نياكان ما به حفر و حوض سازي روي آورده اند. در حال حاضر منطقه وسيعي از كشور مسطح و گرم است، بنابراين رودخانه ها پر آب و در مقايسه با مناطق دائمي كمتر هستند. بيشتر رودخانه ها فصلي و موقت هستند. يعني در ابتداي تابستان و فصل گرما خشك مي شود. بسياري از رودخانه ها در حال حاضر شور شده و غيرقابل استفاده هستند زيرا از ميان بيابان ها و شوره زارها مي گذرند.
خلاصه اينكه بيشتر ايران در منطقه خشك و نيمه خشك است و رودخانه ها در تابستان خشك مي شوند. اين موضوع بايد در گردشگري و بازديد از رودخانه ها و آبشارهاي ايران در فصول مختلف مورد توجه قرار گيرد.


رودخانه هاي ايران چه ويژگي هايي دارند؟

مناطق جغرافيايي كه در ايران وجود دارد به همراه توپوگرافي هر منطقه باعث ايجاد اقليم هاي متفاوت در كشور شده است. ميزان بارندگي و روندها و رفتار هر منطقه در ايران به شدت تحت تأثير جغرافياي آن منطقه است. رودخانه ها و نهرهاي زايده ايران ميزان بارندگي در جو هستند. نزولات جوي پس از ريزش، اگر زياد باشد، به صورت آب اتمسفر يا روان آب به سطح زمين منتقل مي شود.
منبع انرژي رودخانه فقط آب باران و جريان آن نيست. برخي از رودخانه ها از چشمه ها و يخچال ها سرچشمه مي گيرند. تفاوت آب و هوا و جو در ايران به هر دوي ما منابع غذايي در ايران مي دهد.
رودخانه ها به رودخانه هاي سطحي محدود نمي شوند. در زير پوسته، بسته به تركيب و انواع خاك، رودخانه هاي زيرزميني نيز داريم. با اين حال، در خشكي، آب با اختلاف شيب و ارتفاع پراكنده مي شود. در برخي نقاط اين رودخانه ها به دليل فرسايش پوسته به سطح مي رسند.

رود دائمي ايران

1. رود ارس
ارس مهم ترين و پرآب ترين رود دائمي شمال ايران است كه از كوه هاي تركيه سرچشمه مي گيرد. اين رودخانه كه از رودخانه هاي ايران مي آيد، نقش مهمي در جغرافيا و تاريخ زمين دارد. از مرز ايران و جمهوري آذربايجان مي گذرد و به درياي كورز مي ريزد.

2. رودخانه جاجرود
جاجرود رودخانه اي در شمال استان تهران است كه رودخانه اي دائمي و مهمترين رودخانه استان است. از كوه هاي كلون بستاق و خرسنگ از ارتفاعات البرز سرچشمه مي گيرد.


3. رودخانه كارون
رودخانه كارون يكي از معروف ترين رودخانه هاي ايران است. كارون رودخانه‌اي است كه از كوه‌هاي زرد در ارتفاعات زاگرس سرچشمه مي‌گيرد و به خليج فارس مي‌ريزد. زماني از اين رودخانه براي حمل و نقل كالا استفاده مي شد.
كارون يكي از معروف ترين و مهم ترين رودهاي ايران است.


4. سفيدرود
سفيدرود (قزل اوزن) نام يوناني باستان او آماردوس (2) و منبع اسلامي نهرالابيز است. در قرون وسطي نام سفيدرود (3) براي كل اين رودخانه به كار مي رفت، اما بعدها اين نام به قسمت بين منجيل و درياچه خزر داده شد. در مهرماه 1314 فرهنگستان ايران نام سفيدرود را براي تمامي رودخانه ها قرار داد، اما امروزه نام سفيدرود به قسمتي بين منجيل و درياچه خزر اطلاق مي شود. سفيدرود از كوه هاي چهل چشمه كردستان سرچشمه مي گيرد. رودخانه‌هاي شاه و جديو از منطقه خلخال سرازير مي‌شوند و قبل از رسيدن به تنگه منجيل به شاهرود سفيدرود كه از طالقان سرچشمه مي‌گيرد مي‌پيوندند و سرانجام در بندر حسن كياده به درياي خزر مي‌ريزند.


5. رودخانه سه هزار
رودخانه سه‌آزار از سليم بر و كندوان آغاز مي‌شود و پس از نوشيدن از تنكابن به درياي خزر مي‌ريزد.


6. رود چالوس
رودخانه چالوس حدود ۸۰ كيلومتر طول دارد و از كوه‌هاي طالقان و كندوان سرچشمه مي‌گيرد و پس از عبور از دره‌هاي باريك با شاخه‌هاي زانوس و مخاز به درياي خزر مي‌ريزد.


7. رودخانه هراز
رودخانه خراز از دره لار در شمال دماوند سرچشمه مي گيرد. مهمترين شاخه آن رودخانه نور است كه در كيالوبند به آن مي پيوندد و پس از عبور از شهر عامل بابلسر به دريا مي ريزد. طول رودخانه خراز تقريباً 150 كيلومتر است.


7. رود بابل
رودخانه بابل حدود 78 كيلومتر طول دارد كه سرچشمه آن سوادكوه است كه پس از عبور از مغرب بابل در بابلسر به درياي خزر مي ريزد.

8. رود تالار
رودخانه تالار از سوادكوه سرچشمه مي گيرد و طول آن 150 كيلومتر است و پس از عبور از شاهي به درياي خزر مي ريزد.

9. رودخانه تاجين
رودخانه تاجن از مجاورت نهر هزارجريب به طول 120 كيلومتر سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از مشرق سر از نزديك فرح آبادي به درياي خزر مي ريزد.


10. رودخانه نكا
رودخانه نكا از شاهكوه بخش گرگان سرچشمه مي گيرد كه شاخه معروف آن شوراب نام دارد و نكا 100 كيلومتر طول دارد و به خليج گرگان مي ريزد.

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۴:۲۶ | نویسنده : شايان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.