ایران گردی

ایران گردی

ایران گردی

10 دریاچه بزرگ ایران

دریاچه های ایران فرصتی را برای مسافران فراهم می کند تا از هوای سرد در دل طبیعت و پرندگان و گونه های گیاهی و جانوری خاص مناطق خاص لذت ببرند. ایران بیش از 20 دریاچه دارد که بخش‌های حیاتی اکوسیستم ایران هستند. امروز می خواهیم شما را با بزرگترین، زیباترین و بی نظیرترین دریاچه های ایران آشنا کنیم.



 دریای خزر

دریای خزر بزرگترین دریاچه ایران است
دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است. این دریاچه بزرگ توسط کشورهای ایران، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان احاطه شده است.
بهترین خاویار جهان از ماهیان خاویاری ساکن دریای خزر می آید. بسیاری از ایرانیان در تعطیلات ایران از شمال ایران و سواحل دریای خزر دیدن می کنند.
گردشگران معمولا برای لذت بردن از سواحل زیبای دریای خزر به استان های موزندر و گیلون سفر می کنند. اگرچه برخی از شهرها و سواحل دریای خزر در تعطیلات بسیار شلوغ هستند، اما بزرگترین دریاچه جهان همچنان شگفتی های ناشناخته ای دارد.


دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه یکی از زیباترین دریاچه های ایران است.
دریاچه ارومیه در غرب ایران مورد بازدید بسیاری از مردم از سراسر جهان است. این دریاچه بین آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد.
واقعیت تلخ این است که دریاچه ارومیه زمانی بزرگترین دریاچه خاورمیانه بوده است. این دریاچه ۱۰۲ جزیره دارد و متاسفانه در چند وقت اخیر به دلیل بی توجهی به این دریاچه قسمتی از این دریاچه خشک شده و مشکلات زیست محیطی زیادی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است اما همچنان جذابیت و زیبایی خود را حفظ کرده است.
نکته جالب در مورد این دریاچه این است که گاهی اوقات قرمز می شود. رنگ اصلی این دریاچه نمک ارومیه آبی است، اما به دلیل افزایش جلبک ها و باکتری ها و افزایش شوری، با کاهش آب به خصوص در فصول گرم سال، رنگ آن به قرمز تغییر می کند.
همچنین در مکان هایی با سطح آب کم می توانید کریستال های نمکی را مشاهده کنید که منظره ای فوق العاده از دریاچه را نشان می دهند. آب این دریاچه از رودخانه های سهند و سبلان مانند زارینا نادی، تالچی نادی، سامان نادی و غیره تامین می شود. غروب زیبای دریاچه، خاک و گل و لای با خواص درمانی و حیات وحش دریاچه ارومیه هزاران بازدید کننده را به خود جذب می کند. بازدیدکنندگان و گردشگران

دریاچه جواهر

دریاچه گهر یکی از دریاچه های ایران است
یکی دیگر از شگفتی های طبیعت ایران دریاچه گهر است که به معنای آب جمع آوری شده در ته آن است و جالب است که همه ایرانی ها از آن مطلع نیستند و از این زیبایی طبیعی دیدن نمی کنند. از این رو دریاچه گهر برخلاف دریای خزر که هر از چند گاهی شلوغ می شود، مکانی آرام برای کسانی است که می خواهند از طبیعت ناب لذت ببرند.
گهر در درود در 35 کیلومتری لرستان در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد و رسیدن به آن 40 دقیقه طول می کشد. این دریاچه در واقع به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شود که تنها 100 متر از یکدیگر فاصله دارند. این دریاچه به نگین زاگرس معروف است و به دلیل آب شفاف آن در برخی نقاط می توان کف آب و حرکت ماهی ها را دید.
ساحل گهر بزرگ در قسمت‌هایی از ضلع غربی و شرقی ماسه‌ای و در قسمت‌های دیگر صخره‌ای است، در اطراف دریاچه جنگل و پوشش گیاهی وجود دارد، ممکن است درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، شقایق‌های زیبا و گل‌های لاله وجود داشته باشد. برای دیده شدن.. پس اگر به غرب ایران سفر کردید بهتر است آن را از دست ندهید.


دریاچه زریوار

دریاچه ساریور در 8 کیلومتری غرب مریوان قرار دارد و یکی از دریاچه های کوهستانی آب شیرین در ارتفاع 818 متری از سطح دریا و حدود 200 متری زیر شهر مریوان است. ساریور دارای حداکثر طول 5 کیلومتر و عرض متوسط ​​1.7 کیلومتر است. این دریاچه با وسعتی در حدود 8.5 کیلومتر مربع در یک فرورفتگی منطقه ای نسبتاً باریک در ناحیه سنندج-سیرجان تشکیل شده و ضلع شرقی و غربی آن توسط یک گسل طولی شمال به جنوب شرقی محدود شده است. هر دو عیب ذکر شده در تشکیل دریاچه نقش دارند. حوضه آبریز دریاچه حدود 500 کیلومتر مربع و حداکثر عمق آن حدود 50 متر است. رودخانه چم سریور و دیگر آبراه ها به ویژه چشمه های دریاچه منبع اصلی آب این دریاچه است. نکته اصلی این است که رودخانه مریوان از این دریاچه سرچشمه می گیرد. مطالعات نشان داده است که دریاچه 20000 سال قبل از میلاد مسیح (پلیستوسن) و در طول آب و هوای سرد شکل گرفته است (Bothma، 1977 و Aganbati، 2013).


دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در حدود 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 1460 متر و حداکثر عمق آن 3 متر است. به همین دلیل تبخیر زیاد است و قسمتی از بستر آن با لایه ای از نمک پوشیده شده و فقط در قسمت های شمالی و مرکزی آن آب وجود دارد و همچنین بسیار کم عمق (حداکثر 50 سانتی متر) و بلند است. برای فروش منابع اصلی آب این دریاچه رودخانه ها و آبراهه هایی هستند که از شمال غربی و جنوب شرقی به آن می ریزند. مساحت آن از فصلی به فصل دیگر متفاوت است و به بارش جوی بستگی دارد. علاوه بر تبخیر زیاد، سازند ساچونی و دو گنبد نمکی در شرق دریاچه به میزان قابل توجهی در شوری شدید آن نقش دارند. دریاچه مهارلو در یک فرورانش شمال باختری- جنوب غربی که در آن گسل جوان و لرزه‌خیز ساروستان می‌گذرد، تشکیل شده است. به نظر می رسد حرکات روی این گسل، به ویژه پس از پایان دوره پلیستوسن، باعث ایجاد این رسوب آبرفتی شده است.
به گفته کرانسلی (1970)، به دلیل فقدان سواحل باستانی یا کمپ های مرتفع، احتمال وجود دریاچه پیش از پلیستوسن، در صورت وجود دریاچه، در مناطقی که امروزه وجود دارد، بعید است. در ساحل دریاچه فعلی، آب دریاچه از کلرید سدیم - منیزیم، سولفات سدیم (4SO 2Na، 2 MgCl، NaCl) و نمک دریاچه است که در صنایع پتروشیمی استفاده می شود. علاوه بر این، سطوح بالای پتاسیم و به ویژه منیزیم در سرشاخه‌های دریاچه مهارلو نشان‌دهنده پتانسیل تولید اقتصادی نمک منیزیم به عنوان محصول اصلی و پتاسیم به عنوان محصول جانبی است (وزارت صنعت و معدن، 1397).


دریاچه خوز سلطان

دریاچه خوزا سلطان یا دریاچه شاهی فرورفتگی نامتقارن به مساحت 330 کیلومتر مربع در 35 کیلومتری شمال کوما و شمال غربی دریاچه نمک است. این دریاچه از دو استخر مختلف تشکیل شده است که یکی «استخر» و دیگری «استخر استخر» نامیده می شود که توسط یک کانال آب کوچک به هم متصل می شوند. حوضه غربی (حوضه سلطان) 806 متر بالاتر از سطح دریا است که معمولاً از آب های سطحی تغذیه می شود. حوضه شرقی (حوضه مرش) علاوه بر آب جاری از رودخانه هایی مانند رودسور و کراچای نیز بهره می برد.
مشاهدات میدانی کرانسلی (1970، آگانباتی، 2013) نشان می دهد که دو ناحیه متمایز از مرکز دریاچه به بیرون قابل شناسایی است. مرکز دریاچه حدود 24 درصد را پوشش می دهد و توسط لایه ای از نمک پوشیده شده است. دوم، ناحیه مرطوب که 76 درصد بقیه را تشکیل می دهد، به ناحیه گیاهان با ریشه های بلند تا قطر 20 متر می رسد.
پوسته نمک 5 سانتی متر ضخامت دارد و از نوارهای متحدالمرکز به رنگ های سفید و خاکستری تشکیل شده است که در زیر آن لجن خاکستری مرطوب قرار دارد. این ناحیه (پوسته نمک) به صورت فصلی با آب پوشیده می شود، اما قسمت های مرکزی آن می تواند در تمام طول سال مرطوب باشد. در پشته های ماسه ای زون گیاهان با ریشه دراز، لوله های آب گرم متعددی وجود دارد که به سمت پایین تا ارتفاع 826 متری ادامه می یابد. اختلاف ارتفاع پایین ترین و بالاترین لوله آب گرم 20 متر است. حرکت گسترده آبرفت ها در عرض منطقه مرطوب و در سراسر پوسته شور نشان می دهد که جریان آب سطحی بیشتر از گذشته است و تغییر اقلیم به سمت دوره ای می رود که مرطوب تر از گذشته است.
این دریاچه با نام های دیگری مانند دریاچه نمک کاشان، دریاچه نمک قم، دریاچه قم، دریاچه آران و دریاچه مسیلا نیز شناخته می شود و نام دریاچه نمک بیشتر به کار می رود. انتخاب این نام به دلیل نمک زیاد دریاچه است به این معنی که در تابستان تکه های نمک روی آن شناور است.


بیا دریاچه نمک

در فاصله چند ساعتی با ماشین از تهران، دریاچه ای در دل کویر شگفت زده خواهید شد! این دریاچه نمک در ۶۲ کیلومتری شرق قم قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های ایران شناخته می شود. بسیاری از عکاسان حرفه ای شبانه روز از این مکان دیدن می کنند تا عکس های بی نظیری بگیرند. مساحت اینجا حدود 1800 کیلومتر مربع است، اما تنها 1 کیلومتر مربع پوشیده از آب است. شما می توانید تجربه بی نظیر راه رفتن بر روی لایه های ضخیم نمک سفید را در حالی که تلاش می کنید به سطح آب برسید را تجربه کنید. همچنین می توانید از منظره خیره کننده آسمان پرستاره در طول شب از این مکان لذت ببرید.


دریاچه انزلی

دریاچه انجلی، دریاچه یا تالاب استان گیلان، از جاذبه های طبیعی شمال ایران است. دریاچه انجلی، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران، یکی از رمانتیک‌ترین و جالب‌ترین دیدنی‌های ایران است که هر ساله پر از گل‌های زنبق خزری و پرندگان مختلف از کشورهای مختلف به این منطقه می‌آیند. تالاب انجلی زیستگاه حدود 78 گونه مختلف پرنده است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.


دریاچه زریوار دریاچه

یکی دیگر از دریاچه های ایران دریاچه زریوار است، بهشت ​​گمشده غرب ایران در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا. زریوار نامی کردی است و جالب اینکه از هیچ رودخانه ای سیراب نمی شود و آب فقط از برف کوه های اطراف تامین می شود. اطراف این دریاچه را درختان بلوط، گلابی و بادام زیادی احاطه کرده است و یکی دیگر از جاذبه های اطراف آن، دریاچه شناور جزیره در کنار آبشار است که در طول سال گردشگران و طبیعت گردان زیادی از آن بازدید می کنند.
در بهار، دریاچه پوشیده از برف است، اما در سایر مواقع سال به یک مکان عالی برای کمپینگ تبدیل می شود. این دریاچه در سال 2008 به همراه مناطق اطراف آن به عنوان ذخیره گاه طبیعی معرفی شد زیرا گونه های گیاهی و جانوری کمیاب در این دریاچه زندگی می کنند. به لطف جزایر شناور دریاچه، این منطقه در طول سال گردشگران و دوستداران طبیعت زیادی را به خود جذب می کند.


دریاچه ولشت

ولشت از دیگر دریاچه های شمال ایران است که مکان مناسبی برای گذراندن تعطیلات، فرار از هیاهوی شهر و آرامش تهرانی ها است. این دریاچه که یکی از زیباترین دریاچه های ایران است، دارای 2 میلیون متر مربع آب در 24 هکتار وسعت است. در اطراف این دریاچه چشمه های زیادی وجود دارد و از آن تغذیه می کنند. این یکی از مکان های محبوب برای کسانی است که عاشق ماهیگیری هستند.
در کنار این دریاچه می توانید افرادی را ببینید که در آنجا کمپ می زنند و شب را با لذت بردن از مناظر و ماهیگیری می گذرانند. برای رسیدن به این دریاچه باید از جاده چالوس که یکی از جاده های پرطرفدار ایران است عبور کنید و سپس با ماشین خود از تپه ها بالا و پایین بروید تا به دریاچه شگفت انگیز ولشت برسید.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۶:۱۸ | نویسنده : شایان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.