ایران گردی

ایران گردی

ایران گردی

معرفی ایران در سایت های خارجی

مقصد ایران، پروژه ملل آنلاین نمایه کشور جمهوری اسلامی بین دریای خزر در شمال و خلیج فارس و خلیج عمان در جنوب. به طور متعارف، این کشور شرقی ترین کشور خاورمیانه است.

این سرزمین در گذشته به نام پارس شناخته می شد. ایران با کشورهای افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان هم مرز است.

این کشور همچنین با قزاقستان و روسیه (در دریای خزر)، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مرزهای دریایی مشترک دارد.

 

کوه دماوند، کوه های البرز، ایران
کوه دماوند در رشته کوه های البرز یک آتشفشان فعال بالقوه و بلندترین کوه ایران است.

ایران با مساحت 1648195 کیلومتر مربع تقریباً سه برابر فرانسه یا کمی کوچکتر از آلاسکا است.

بخش اعظم کشور در فلات ایران (سازمان زمین شناسی در آسیای غربی و مرکزی) به جز نواحی ساحلی دریای خزر و استان خوزستان در جنوب غربی در خلیج فارس واقع شده است. رشته کوه های زاگرس در غرب بزرگترین رشته کوه ایران، عراق و جنوب شرقی ترکیه را تشکیل می دهد. در برج های شمالی ایران رشته کوه البرز یا البرز که از مرز آذربایجان در امتداد سواحل غربی و جنوبی دریای خزر امتداد دارد. کوه دماوند با ارتفاع 5610 متر (18410 فوت) مرتفع ترین کوه ایران است که در رشته کوه البرز قرار دارد.

ایران دارای 83 میلیون نفر جمعیت (در سال 2020) [1] است. بزرگترین شهر کشور تهران است که پایتخت و مرکز سیاسی و اقتصادی جمهوری است.
شهرهای بزرگ دیگر مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم هستند.
زبان های گفتاری فارسی (فارسی، رسمی)، کردی، آذری، عربی، بلوچی است. مذهب رسمی مذهب شیعه است.

جمعیت ایران در شمال، شمال غرب و غرب متمرکز است. مناطق خشک و وسیع مرکز و شرق کشور، اطراف دشت کویر، کویر بزرگ نمک و صحراهای سنگلاخی و تپه‌زارهای دشت لوت از تراکم جمعیت بسیار کمتری برخوردار هستند.

 

 

جمهوری اسلامی ایران

پیشینه:
ایران از نظر تاریخی به نام پارس شناخته می شود. امپراتوری ایران یکی از بزرگترین امپراتوری های جهان باستان با سلسله سلسله های شاهنشاهی بود. این امپراتوری همچنین بارها مورد تهاجم اسکندر مقدونی قرار گرفت، سپس اشکانیان که بعداً توسط امپراتوری سلوکی هلنیستی اداره شد.

پادشاه موروثی ایران، شاه محمدرضا پهلوی، پس از دهه‌ها حکومت فاسد و استبدادی و تشدید ناآرامی‌های مذهبی و سیاسی، در سال ۱۹۷۹ از کشور گریخت. آیت الله روح الله خمینی تبعیدی برای رهبری انقلاب اسلامی از پاریس بازگشت و در همان سال اولین جمهوری اسلامی جهان را تشکیل داد. جنگ هشت ساله با عراق را به دنبال داشت.


در انتخابات 92 و 96 حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی چهارمین رئیس جمهور ایران افزایش یافت اما وی نتوانست برای سومین دوره نامزد شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، محمد خاتمی، مشاور فرهنگی رفسنجانی جانشین وی شد. خاتمی وعده آزادی و تسامح بیشتر را داد و عمدتاً توسط زنان، رای دهندگان جوان و روشنفکران حمایت شد.

محمود احمدی نژاد، شهردار سابق تهران، پایتخت و شهرت به خاطر رویکرد محافظه کارانه و به عقب انداختن اصلاحات انجام شده توسط مدرنیست های قبل از خود، در ژوئن 2005 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. او از رویارویی با غرب ابایی نداشته و به پیش راند با یک برنامه هسته ای ملی که محکومیت بین المللی را به همراه داشته است.

در ژوئن 2013، ایرانیان روحانی محافظه کار میانه رو حسن روحانی را به ریاست جمهوری برگزیدند. او یکی از اعضای بلندپایه رژیم است اما وعده هایی مبنی بر اصلاح جامعه و سیاست خارجی ایران داده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد تعدادی قطعنامه را تصویب کرده است که از ایران خواسته است فعالیت های غنی سازی و بازفرآوری اورانیوم خود را متوقف کند و به تعهدات و مسئولیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند. در جولای 2015، ایران و پنج عضو دائمی به اضافه آلمان (1+5)، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند که بر اساس آن ایران با محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرد. در 8 مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج می شود. با وجود خروج ایالات متحده، برجام همچنان به قوت خود باقی است. این یک توافق چندجانبه است که هفت طرف از هشت طرف اصلی هنوز با آن موافق هستند. پس از خروج آمریکا از این توافق، تبادل نظر نظامی بین ایران و دولت کاخ سفید بود که به اعدام قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران توسط آمریکا و سرنگونی (سهوا) انجامید. هواپیمای اوکراینی توسط ارتش ایران.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۴:۰۱ | نویسنده : شایان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.