ایران گردی

ایران گردی

ایران گردی

آشنایی با 10 رودخانه ایران

رودخانه های ایران منبع حیات در سراسر کشور هستند. رودخانه در معنای لغوی، نهر آبی است که از اتصال چند چشمه در دره های کوهستانی جاری می شود. در نهایت به دریا، دریاچه یا دشت تخلیه می شود. انبار رودخانه را رودخانه می گویند. در زبان عامیانه رودخانه و رودخانه با هم مخلوط می شوند و هر دو به یک معنا به کار می روند. در این قسمت رودخانه های ایران را به تفصیل معرفی می کنیم.


سرچشمه رودخانه های ایران

اگرچه کشور ایران در منطقه ای گرم و خشک قرار دارد، اما رودخانه های ایران با قدرت جریان دارند. مگر اینکه به جانشان بیفتی... کوه البرز و زاگرس سرآغاز و سرچشمه ایران است. کوه های ایران مانند سپری هستند، منبع بارندگی در ایران و از رودخانه های ایران تغذیه می شوند.


خاستگاه بیشتر رودخانه های دائمی ایران کجاست؟

در واقع پاسخ به این سوال بسیار کلی است. اما اگر بخواهیم به این سوال به اختصار پاسخ دهیم. بیشتر رودخانه های دائمی ایران از رشته کوه های البرز و زاگرس سرچشمه می گیرند.


تقسیم رودخانه های ایران

رودخانه های ایران از نظر میزان آب و مدت زمان عبور آب از آنها به دو دسته رودخانه های فصلی و رودخانه های دائمی تقسیم می شوند.


چرا بیشتر رودخانه های ایران فصلی و موقت هستند؟

ایران به دلیل داشتن زمین مسطح و موقعیت جغرافیایی بارندگی سالانه کمی دارد. به همین دلیل آب و باغ ها از دیرباز نقش مهمی در فرهنگ کشور داشته اند، از این رو نیاکان ما به حفر و حوض سازی روی آورده اند. در حال حاضر منطقه وسیعی از کشور مسطح و گرم است، بنابراین رودخانه ها پر آب و در مقایسه با مناطق دائمی کمتر هستند. بیشتر رودخانه ها فصلی و موقت هستند. یعنی در ابتدای تابستان و فصل گرما خشک می شود. بسیاری از رودخانه ها در حال حاضر شور شده و غیرقابل استفاده هستند زیرا از میان بیابان ها و شوره زارها می گذرند.
خلاصه اینکه بیشتر ایران در منطقه خشک و نیمه خشک است و رودخانه ها در تابستان خشک می شوند. این موضوع باید در گردشگری و بازدید از رودخانه ها و آبشارهای ایران در فصول مختلف مورد توجه قرار گیرد.


رودخانه های ایران چه ویژگی هایی دارند؟

مناطق جغرافیایی که در ایران وجود دارد به همراه توپوگرافی هر منطقه باعث ایجاد اقلیم های متفاوت در کشور شده است. میزان بارندگی و روندها و رفتار هر منطقه در ایران به شدت تحت تأثیر جغرافیای آن منطقه است. رودخانه ها و نهرهای زایده ایران میزان بارندگی در جو هستند. نزولات جوی پس از ریزش، اگر زیاد باشد، به صورت آب اتمسفر یا روان آب به سطح زمین منتقل می شود.
منبع انرژی رودخانه فقط آب باران و جریان آن نیست. برخی از رودخانه ها از چشمه ها و یخچال ها سرچشمه می گیرند. تفاوت آب و هوا و جو در ایران به هر دوی ما منابع غذایی در ایران می دهد.
رودخانه ها به رودخانه های سطحی محدود نمی شوند. در زیر پوسته، بسته به ترکیب و انواع خاک، رودخانه های زیرزمینی نیز داریم. با این حال، در خشکی، آب با اختلاف شیب و ارتفاع پراکنده می شود. در برخی نقاط این رودخانه ها به دلیل فرسایش پوسته به سطح می رسند.

رود دائمی ایران

1. رود ارس
ارس مهم ترین و پرآب ترین رود دائمی شمال ایران است که از کوه های ترکیه سرچشمه می گیرد. این رودخانه که از رودخانه های ایران می آید، نقش مهمی در جغرافیا و تاریخ زمین دارد. از مرز ایران و جمهوری آذربایجان می گذرد و به دریای کورز می ریزد.

2. رودخانه جاجرود
جاجرود رودخانه ای در شمال استان تهران است که رودخانه ای دائمی و مهمترین رودخانه استان است. از کوه های کلون بستاق و خرسنگ از ارتفاعات البرز سرچشمه می گیرد.


3. رودخانه کارون
رودخانه کارون یکی از معروف ترین رودخانه های ایران است. کارون رودخانه‌ای است که از کوه‌های زرد در ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به خلیج فارس می‌ریزد. زمانی از این رودخانه برای حمل و نقل کالا استفاده می شد.
کارون یکی از معروف ترین و مهم ترین رودهای ایران است.


4. سفیدرود
سفیدرود (قزل اوزن) نام یونانی باستان او آماردوس (2) و منبع اسلامی نهرالابیز است. در قرون وسطی نام سفیدرود (3) برای کل این رودخانه به کار می رفت، اما بعدها این نام به قسمت بین منجیل و دریاچه خزر داده شد. در مهرماه 1314 فرهنگستان ایران نام سفیدرود را برای تمامی رودخانه ها قرار داد، اما امروزه نام سفیدرود به قسمتی بین منجیل و دریاچه خزر اطلاق می شود. سفیدرود از کوه های چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد. رودخانه‌های شاه و جدیو از منطقه خلخال سرازیر می‌شوند و قبل از رسیدن به تنگه منجیل به شاهرود سفیدرود که از طالقان سرچشمه می‌گیرد می‌پیوندند و سرانجام در بندر حسن کیاده به دریای خزر می‌ریزند.


5. رودخانه سه هزار
رودخانه سه‌آزار از سلیم بر و کندوان آغاز می‌شود و پس از نوشیدن از تنکابن به دریای خزر می‌ریزد.


6. رود چالوس
رودخانه چالوس حدود ۸۰ کیلومتر طول دارد و از کوه‌های طالقان و کندوان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دره‌های باریک با شاخه‌های زانوس و مخاز به دریای خزر می‌ریزد.


7. رودخانه هراز
رودخانه خراز از دره لار در شمال دماوند سرچشمه می گیرد. مهمترین شاخه آن رودخانه نور است که در کیالوبند به آن می پیوندد و پس از عبور از شهر عامل بابلسر به دریا می ریزد. طول رودخانه خراز تقریباً 150 کیلومتر است.


7. رود بابل
رودخانه بابل حدود 78 کیلومتر طول دارد که سرچشمه آن سوادکوه است که پس از عبور از مغرب بابل در بابلسر به دریای خزر می ریزد.

8. رود تالار
رودخانه تالار از سوادکوه سرچشمه می گیرد و طول آن 150 کیلومتر است و پس از عبور از شاهی به دریای خزر می ریزد.

9. رودخانه تاجین
رودخانه تاجن از مجاورت نهر هزارجریب به طول 120 کیلومتر سرچشمه می گیرد و پس از عبور از مشرق سر از نزدیک فرح آبادی به دریای خزر می ریزد.


10. رودخانه نکا
رودخانه نکا از شاهکوه بخش گرگان سرچشمه می گیرد که شاخه معروف آن شوراب نام دارد و نکا 100 کیلومتر طول دارد و به خلیج گرگان می ریزد.

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۴:۲۶ | نویسنده : شایان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.