ايران گردي

ايران گردي

ايران گردي

نكاتي در مورد سفر هوايي

عموماً كساني كه با هواپيما سفر مي كنند از شرايط و قوانين سفر هوايي مطلع هستند. براي سفر با هواپيما بايد صندلي رزرو كنيد يا بليط بخريد. مراحل بعدي صدور بليط هواپيما، سوار شدن به هواپيما، شرايط پرواز و اقامت در هواپيما، قوانين پرواز و در نهايت سالم ماندن در هواپيما است. همچنين شما نياز به رزرو هتل داريد. نكاتي در مورد سفر هوايي در اين مقاله وجود دارد كه قطعا ذكر آنها خالي از لطف نيست.


1- نكات مربوط به خريد و صدور بليط هواپيما

براي صدور بليط پرواز و كارت پرواز و همچنين براي ورود به هواپيما، بايد مدارك شناسايي معتبر ارائه دهيد. فراموش نكنيد كه شماره تماس خريد بليط خود را به اپراتور پيشخوان بدهيد تا از هرگونه تغيير در برنامه پرواز مطلع شوند. بليط هواپيما ارزشمند است و بايد به دقت نگهداري شود تا از گم شدن يا سوء استفاده جلوگيري شود. اگر بليت خود را گم كرديد، ابتدا بايد به دفتر شركت هواپيمايي مراجعه كرده و مفقود شدن بليط خود را گزارش دهيد و در صورت لزوم طبق قوانين بليط خود را پس بگيريد.


2- اطلاعات پرواز و نكات مربوط به زمان سوار شدن در بليط درج شده است

زمان درج شده در بليط را به خاطر بسپاريد و زمان رسيدن به فرودگاه را محاسبه كنيد تا پرواز را از دست ندهيد. پرواز به دليل عدم حضور مسافر با تاخير مواجه نخواهد شد. توجه داشته باشيد مسافراني كه در ساعت مقرر (يك ساعت قبل از پرواز) به فرودگاه نرسند، جاي خود را خواهند داشت و بليط آنها تابع قوانين مربوط به تاخير مسافران خواهد بود.
ارائه بليت تحريف شده يا نادرست در فرودگاه براي آنها دردسر ايجاد مي كند، بنابراين توصيه مي شود تمام محتويات بليط اعم از نام، تاريخ و ساعت حركت، مبدا و مقصد و ... را بررسي كنيد. پس از دريافت بليط پرواز در هواپيما شما بايد يك شناسه معتبر داشته باشيد كه با اطلاعات موجود در بليط مطابقت داشته باشد.


3- اشيايي كه مي توان با خود برد

فهرست اقلامي كه مسافران مي توانند به عنوان چمدان دستي رايگان در هواپيما به همراه داشته باشند به شرح زير است: ويلچر، گهواره دستي كوچك و غذاي كودك، دوربين شكار و دوربين فيلمبرداري، تعداد مناسب مجله يا كتاب، كيف زنانه. ، چتر يا عصا، مانتو، شال يا پتو.
كارت پرواز و برچسب هاي چمدان خود را تا رسيدن به مقصد روي جلد بليط خود نگه داريد. براي ايمني و سلامت هواپيما مسافر به هيچ عنوان نبايد بسته يا چمدان متعلق به ساير مسافران را به عنوان بار بپذيرد زيرا در اين صورت مسئوليت محتويات بسته پس از تحويل به عهده مي باشد. از شخصي كه آن را در دست دارد او اعلام كرد كه اين توشه اي است كه دارند.


4- لغو پروازها

مسافران در صورت درخواست لغو پرواز يا لغو سفر مي توانند در ساعت مقرر به دفتر شركت مربوطه مراجعه و طبق روال مندرج در بليط اقدام كنند.

 


5. كيفيت سفر هوايي

سفر هوايي تا حد امكان سريع است، زيرا مسيرهاي هوايي معمولاً بسيار كوتاهتر از مسيرهاي زميني هستند.
در برخي موارد سفر فقط از طريق هوايي امكان پذير است. ريزش كوه، آسيب جاده، سطح دريا و موارد ديگر باعث مي شود مردم از هواپيما استفاده كنند.
هنگام سفر هوايي از ترافيك در امان هستيد. اكثر مسيرهاي پرتردد در روزهاي خاص سفر، ترافيك سنگيني را تجربه مي كنند. بدون هيچ عجله اي مي توانيد با هواپيما سفر كنيد.
سفر هوايي يكي از ايمن ترين راه ها براي سفر است زيرا تصادفات هوايي بسيار كمتر از تصادفات جاده اي است.
پرداخت هزينه يكسان براي همه مسافران هوايي داخلي الزامي نيست. در اين سفرها بچه ها بليط هواپيما ارزان مي خرند. (كودكان شامل 90% تخفيف و 2 تا 12 سال 50% تخفيف)
مي توانيد بليط ارزان چارتر يا لحظه آخري هواپيما بخريد و به اين ترتيب در هزينه هاي سفر صرفه جويي كنيد.
ماندن كودكان در جاده آسان است و معمولا با هواپيما سفر مي كنند. خطوط هوايي داخلي برنامه هاي ويژه اي مانند بسته هاي بازي، هداياي مختلف، وعده هاي غذايي ويژه و سرگرمي را ارائه مي دهند.
در سفرهاي هوايي وقتي بر فراز آسمان پرواز مي كنيد در واقع نوعي سرگرمي محسوب مي شود زيرا تماشاي ابرها، مناظر و آسمان بسيار هيجان انگيز است.
مهمانداران هواپيما به خصوص مهمانداران هواپيما با شما بسيار مهربان هستند.

6. معايب سفرهاي هوايي داخلي

در برخي از سفرهاي داخلي، ممكن است با تاخير پرواز مواجه شويد.
تصادفات رانندگي در اين خودرو كمتر است اما اگر تصادفي رخ دهد تلفات آن بيشتر مي شود.
اقدامات انجام شده در فرودگاه براي حفظ امنيت كمي خسته كننده است.
براي پروازهاي داخلي محدوديت بار داريد و اگر بيشتر از حد مجاز گمرك داشته باشيد بايد جريمه بپردازيد.
برخي از اقلام و داروها را نمي توان در سفر هوايي مصرف كرد. به عنوان مثال، اگر حيوان خانگي داريد، سفر هوايي توصيه نمي شود.
سفرهاي هوايي كوتاه مدت ارزان نيست.

7. ليست اقلام ممنوعه در كشتي

طبق قوانين سفر هوايي، اگر گنجايش شيشه عطر شما بيش از 100 ميلي ليتر باشد، نمي توانيد آن را به داخل كابين ببريد و بايد به قسمت چمدان منتقل شود. همراه داشتن ساير وسايل ورزشي از قبيل چوب بيسبال، چوب استخر، چوب دستي اسكي، تير و كمان، چوب هاكي، چوب گلف و ساير وسايل ورزشي با چوب يا چوب ممنوع است. چماق» و مسافران بايد اين وسايل ورزشي را ببرند. به جاي محموله، آن را در ظرف مناسبي قرار دهيد. آوردن اجسام تيز به داخل كابين اكيدا ممنوع است و مسافران بايد اين وسايل را در چمدان خود قرار داده و در قسمت تحويل بار بياندازند.
با توجه به ليست اقلام ممنوعه در هواپيما، هنگام ورود به وسيله نقليه نمي توان ابزار، كپسول آتش نشاني و اسباب بازي هاي مخصوص را وارد كابين هواپيما كرد و از قبل به قسمت بار تحويل داد. يك فندك يا جعبه تعادل در خانه وجود دارد. برخي از خطوط هوايي گنجاندن غذا در فهرست قوانين سفر هوايي را ممنوع كرده اند.
ورود ساير اقلام حتي در داخل هواپيما نيز مجاز نيست و اين موارد در هنگام تحويل چمدان پذيرفته نمي شوند. اين اقلام غيرمجاز و ممنوع شامل مواد منفجره، ديناميت، مواد منفجره پلاستيكي يا غير پلاستيكي، سلاح گرم، بمب، مواد قابل اشتعال، كلر، كيسه هواي خودرو، كيسه هوا، مواد راديواكتيو، مواد عفوني، مواد بيولوژيكي، سلاح، اشياء حرارتي و سوزاندن است. كپسول گاز، مواد راديواكتيو، مواد منفجره، پيشران و انواع سموم از جمله موارد ممنوعه در مقررات حمل و نقل هوايي است.



8. قوانين حمل دارو در هواپيما

طبق قوانين سفر هوايي، برخي داروها در پرواز ممنوع است و مسافران بايد براي حمل آنها نسخه پزشكي معتبر ارائه دهند، همچنين مقدار دارويي كه مسافر مي تواند حمل كند محدود است و مسافر فقط مي تواند به اندازه دارو مصرف كند. او نياز دارد. خير، اما براي پروازهاي بين المللي، بسته به مقصد و شركت هواپيمايي، قوانين مختلفي براي حمل دارو در هواپيما وجود دارد كه مسافران بايد از آنها پيروي كنند.
اگر بيماري خاصي داريد و نياز به همراه داشتن دارو در هواپيما داريد، ابتدا قوانين همراه داشتن دارو در هواپيما را بخوانيد، چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شويد و نامه معتبري از پزشك تجويز كننده دارو همراه داشته باشيد. براي شما، آن را به پليس كنترل فرودگاه نشان دهيد. حتي براي برخي از داروهاي خاص، بايد مداركي از بيماري خود ارائه دهيد تا به شما امكان حمل دارو را بدهد. براي اطلاع از ليست داروهاي ممنوعه مي توانيد به سايت شركت هواپيمايي مربوطه مراجعه كنيد. طبق مقررات سفر هوايي، مسافران نيز بايد داروهاي خود را در بسته بندي مناسب و به راحتي قابل شناسايي قرار دهند.
به طور كلي مصرف داروهاي حاوي مسكن هاي قوي، مخدرها يا روانگردان ها كه مهمترين آنها بنادريل، ترامادول، سودافد، ويكس، كدئين، ريتالين، اينترمزو و دكسترومتورفان هستند، ممنوع است. كشور مقصد، برخي داروها و ساير تجهيزات پزشكي نيز مشمول اين ممنوعيت هستند. حمل داروهاي مايع كمتر از 100 ميلي ليتر و وسايل پزشكي مانند سرنگ، پانسمان و غيره محدوديت ندارد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۰۲:۳۶:۵۲ | نویسنده : شايان | نظرات (0)نظرات (0)

سفر با قطار در ايران

ايران كشور بزرگي است كه صدها كيلومتر بين شهرهاي بزرگ فاصله دارد. قطارها راه خوبي براي پل زدن آن مسافت هاي طولاني هستند.

در مسافت‌هاي طولاني، قطارها سريع‌تر، راحت‌تر، ايمن‌تر و سازگارتر از اتوبوس‌ها هستند. علاوه بر اين، قطارهاي شبانه به شما اين امكان را مي دهند كه در محل اقامت خود صرفه جويي كنيد و ساعات گشت و گذار در روز را افزايش دهيد. نقطه ضعف اصلي اين است كه شما بايد از قبل براي سفر خود برنامه ريزي كنيد. بيشتر قطارها از قبل فروخته مي شوند.

اكثر قطارها توسط شركت هاي خصوصي اداره مي شوند، به اين معني كه استانداردهاي كيفيت از قطاري به قطار ديگر متفاوت است. هيچكدام افتضاح نيستند، اما حداقل، خدمات متوسط است. يك سرويس قطار سريع السير به چندين مقصد متصل مي شود.


از آنجايي كه ايران كم كم از انزواي بين المللي خود خارج مي شود، به روز رساني زيرساخت هاي خود را آغاز كرده است. وسايل نورد دست دوم اروپايي به تدريج با واگن هاي جديد جايگزين مي شوند.

رزرو بليط قطار

در حال حاضر، اگر مي خواهيد با قطار سفر كنيد، بايد بليط خود را از قبل خريداري كنيد. اگر تعطيلاتي مانند عيد نوروز يا عاشورا است، براي اطمينان از صندلي، حداقل يك ماه قبل رزرو كنيد.

براي مثال:

تهران به اصفهان، شيراز، مشهد: حداقل 2 هفته قبل از حركت
همه قطارها به مشهد: حداقل 2 هفته قبل از حركت
تهران-يزد (پرديس): حداقل 1 هفته قبل از حركت
تهران به تبريز، اهواز، كرمان، بندرعباس، زنجان: 4-5 روز قبل از حركت
همه قطارهاي ديگر بايد 2 تا 3 روز قبل از حركت قابل رزرو باشند، اما در نظر داشته باشيد كه همه اتصالات روزانه انجام نمي شوند. قطارها به مقصدهاي كوچكتر از قبل رزرو نمي شوند. نمونه آن قطار كوتاه مشهد - سرخس است.

جدول زماني و قيمت ها
مي توانيد جدول زماني و قيمت تمام قطارها را در Iranrail.net بيابيد. مثال ها:

تهران – شيراز: 25-45 دلار/15 ساعت
تهران – اصفهان: 8 دلار/8 ساعت
تهران – يزد: 12$/6 ساعت يا 9-15$/8 ساعت
تهران – تبريز: 10-16 دلار/12 ساعت
تهران – مشهد: 17-60 دلار / 8-14 ساعت


انتخاب صندلي
زنان و مردان در اتوبوس هاي شهري و خطوط مترو از هم جدا مي شوند، اما در قطارها و اتوبوس هاي مسافت طولاني، زن و مرد در كنار هم مي نشينند. اگرچه مردان و زنان ايراني غيرمرتبط دور هم نمي‌نشينند، اما شما به عنوان يك خارجي از آزار و اذيت پليس اخلاق معاف هستيد.

اكثر قطارها بين درجه يك و دو انتخاب دارند، اما اين دقيقاً به نوع قطار و شركت قطار بستگي دارد.


رزرو آنلاين
ايران ريل بزرگترين و بهترين وب سايت ريلي ايران است. شما مي توانيد با آنها به صورت آنلاين رزرو كنيد، با ويزا، مستركارت و پي پال پرداخت كنيد، اما بدانيد كه واقعاً رزرو آنلاين نيست. آژانس مسافرتي هنوز بايد بليط قطار را براي شما رزرو كند، اسكن كند و براي شما ايميل كند. هزينه خدمات 6 يورو براي تحويل در 7-10 روز است. خدمات اكسپرس ظرف 24 ساعت تحويل داده مي شود و هزينه آن 16 يورو است.

آژانس هاي مسافرتي ديگر مي توانند خدمات مشابهي را ارائه دهند، احتمالاً با قيمت كمتر. از تجربيات شما استقبال مي شود.

رزرو آفلاين
اگر در حال حاضر در ايران هستيد، مي‌توانيد به آژانس مسافرتي برويد و از طريق آن بليط سفارش دهيد، در ايستگاه قطار رزرو كنيد يا احتمالاً هتل يا ميزبانتان اين كار را براي شما انجام دهد.

تجربه قطار
انواع مختلف قطار در سراسر ايران تردد مي كنند. هر آنچه بايد در مورد آنها گفته شود قبلاً گفته شده است - من شما را دوباره به ايران ريل هدايت مي كنم.

نكاتي در مورد برنامه ريزي مسير
يك مدار گردشگري معمولي «جواهرات ايران» حداقل شامل تهران، اصفهان، شيراز و يزد است. در اينجا نحوه انجام اين كار با قطار آورده شده است.

تهران به شيراز: قطار يك شبه، بعد از ظهر حركت و صبح روز بعد به شيراز مي رسد.
شيراز به اصفهان: اين مسير با قطار انجام نمي شود! قطارهاي تهران به شيراز در اصفهان توقف ندارند. اتوبوس بهترين جايگزين شماست.
اصفهان به يزد: قطار بعد از ظهر با ورود به يزد 3 ساعت و نيم بعد، يك روز در ميان حركت مي كند.
يزد به تهران: قطارهاي سريع السير روزانه (پرديس) در صبح يا بعد از ظهر (5 ساعت) يا قطار شبانه.
در بازگشت مي توانيد در كاشان زيبا توقف كنيد، جايي كه قطارهاي يزد - تهران در ساعاتي راحت تردد مي كنند. براي اين سفر به شما توصيه مي كنيم حداقل 3 هفته قبل از حركت رزرو كنيد.

قطار ايران – تركيه
يك قطار ايران را به تركيه متصل مي كند: قطار هفتگي از وان به تبريز و تهران. اگر در مورد قطار آنكارا - تهران خوانده باشيد: اين در واقع تركيبي از

قطار آنكارا – تاتون
كشتي تاتون – وان
قطار وان – تهران
هنوز هم خيلي سرگرم كننده است، اما فقط براي اينكه بدانيد. اين قطار در سال 2015 لغو شد، اما در سال 2019 دوباره راه اندازي شد. پرسش ها و گزارش ها استقبال مي شود.

به نظر مي رسد (يا شايد در يك ايستگاه قطار محلي) قطارهاي بين ايران و تركيه را در حال حاضر فقط مي توانند توسط آژانس هاي مسافرتي رزرو كنند. گزارش ها و نكات مربوط به آژانس هاي مسافرتي در اينجا جمع آوري شده است.

ايران كشوري بزرگ و گرم است و دوچرخه سواران ممكن است بخواهند بخشي از آن را با دوچرخه طي كنند. شما مي توانيد دوچرخه خود را در قطار در ايران و همچنين در اتوبوس قرار دهيد. قيمت ها مشابه خواهد بود. در قطار، دوچرخه شما بايد به عنوان بار بررسي شود، كه براي آن بايد جداگانه پرداخت كنيد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۱:۳۰ | نویسنده : شايان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.