ایران گردی

ایران گردی

ایران گردی

بیابان ها و کویرهای ایران

بیابان، بیابان و بیابان، سه کلمه ای که همیشه به جای یکدیگر به کار می بریم بدون اینکه تفاوت آنها را بدانیم. در واقع هر جا زمینی را بدون آب و علف و خشکی ببینیم به آن کویر می گوییم و گاهی از کلمه بیابان یا بیابان برای آن استفاده می کنیم اما می دانیم که این سه با هم فرق دارند. در واقع تفاوت بین کویر و کویر بر اساس آب و هوا، نوع خاک، پوشش گیاهی، بارندگی و ... مشخص می شود. قبل از اینکه بخواهیم کویرهای ایران را معرفی کنیم، ابتدا باید تفاوت بین سه منطقه کویر، کویر و کویر را بدانیم تا بتوانیم آنها را از یکدیگر تشخیص دهیم.


بیابان چیست؟

کویر واژه ای مبهم است که تعریف دقیقی ندارد. اگر نگاهی به فرهنگ ها و کشورهای مختلف جهان بیندازیم، خواهیم دید که این واژه در هر کشوری معنای خاص خود را دارد. برای مثال فرانسوی ها تصویر خاصی از کویر دارند. آنها صحراها را مناطق پر از تپه های شنی و شتر و شترهایی می نامند که از آنها عبور می کنند و آمریکایی ها نیز صخره های بلند و تیز با گیاهان گوشتی را صحرا می شناسند. این واژه در علوم مختلف معنا و مفهوم خاص خود را دارد. محققان آب و هوا مناطقی با بارش سالانه کمتر از 500 میلی متر را به عنوان بیابان توصیف می کنند. ممکن است چندین سال متوالی اصلاً باران نبارد یا فقط چند روز در سال باران ببارد. در هر صورت اگر باران در زمین نفوذ نکند به این منطقه کویر می گویند. از نظر گیاه شناسی به کشورهایی که به دلیل خشکسالی فاقد پوشش گیاهی هستند یا پوشش گیاهی ضعیفی دارند، بیابان می گویند. بوم شناسان همچنین بیابان را منطقه ای می دانند که فعالیت های بیولوژیکی انسان بر حیوانات و گیاهان در آن کم است.
به طور کلی مناطق خشکی که تبخیر بیشتر از بارندگی سالانه است، بیابان نامیده می شود. کویر وقتی آب به آن می رسد خاک بسیار حاصلخیز دارد. در کمال تعجب، یک پنجم زمین های جهان بیابان است و بخشی از آن در ایران است. کویر لوت بزرگ‌ترین کویر ایران است و بخش‌هایی از استان‌های مختلف کشورمان را در بر می‌گیرد. ایران دو کویر دیگر به نام‌های میرجاوه و لوتک دارد که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.
یکی دیگر از تصورات غلط رایج در مورد بیابان ها این است که این مکان ها بسیار گرم و گرم هستند، در حالی که گرم نیستند. بیابان ها بر اساس ویژگی های گرم و خشک، نیمه خشک، ساحلی و سرد به 4 دسته تقسیم می شوند. کویر ایران گرم و خشک است اما کویر گبی کویری در آسیاست که هوا همیشه سرد است. این بیابان در جنوب مغولستان و شمال غربی چین قرار دارد.

مانند بیابان، بیابان در فرهنگ های مختلف معانی مختلفی دارد. اعراب صحرا و صحرا را یکی می دانند و فرقی بین آنها قائل نمی شوند، اما در ایران وضعیت کمی متفاوت است. مردم برخی استان ها و شهرهای ایران مانند اعراب این دو مکان را یکی می دانند و کویر را کویر می خوانند اما کسانی هم هستند که کویر را مکانی با آب و هوای بسیار مطبوع می دانند. بزها حتی چراگاه دارند. اگر بخواهیم به نظر کلی نگاه کنیم، کویر را باید کویر ایران دانست.


کویر چیست

کویر در واقع یک منطقه کویری است که به دلیل نوع خاک، آب و هوا، پوشش گیاهی و ... از کویر جدا شده است. برخی از زمین شناسان بر این باورند که صحراها در اصل دریاها یا دریاچه هایی بوده اند که آب آنها در اثر گرمای شدید خشک شده و تنها نمک و ماسه باقی می ماند. گیاهانی که در کویر می رویند، گیاهان مقاوم به نمک هستند که با نمکزارهای این منطقه مشکلی ندارند. بیابان ها خشک نیستند، اما گاهی اوقات آب آنها به سطح بالایی می رسد. مناطق کویری روزهای گرمی دارند به حدی که دمای هوای این مناطق در ماه های تابستان سال به بیش از 50 درجه می رسد. برخلاف شب های کویر، حتی تابستان ها نیز بسیار سرد است و اتارک به لباس و لوازم گرم نیاز دارد.
بیابان ها به دلیل تصاویر زیبایی که توسط تپه های شنی، ارتفاعات کم و پرتوهای نور بر روی مراتع شنی ایجاد می شود، مورد استقبال بسیاری از دوستداران طبیعت قرار می گیرد و همه ساله به ویژه در فصل پاییز گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. از کویرهای معروف ایران می توان به کویر مصر، کویر ورزنه، کویر مرنجاب، کویر کارکل، کویر ابوجدآباد، کویر هلوان، کویر شهداد، کویر ریگان و کویر ریگ جن اشاره کرد.


صحرای غارت
دشت لوت یکی از بزرگ ترین کویرهای ایران است که حدود 10 درصد از مساحت کشور را در بر می گیرد و بخش هایی از سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی را در بر می گیرد. کویر لوت آنقدر آب و هوای گرم و خشک دارد که بخشی از آن به عنوان گرم ترین نقطه روی زمین لقب گرفته است.
کلوت ها، ارگ یالان، هامادا، نبکاس، رودخانه شور، منطقه گندم بریان و سورگز هامون قسمت های مختلف دشت لوت هستند که در کنار هم بیابان وسیع لوت را تشکیل می دهند. کویر لوت نه تنها یک منطقه زیبا است، بلکه از نظر زمین شناسی نیز بسیار مهم است و تحقیقات گسترده ای در آن انجام می شود. در واقع می توان این کویر را به عنوان یکی از شگفت انگیزترین بیابان های جهان معرفی کرد.


بیابان و بیابان گاو
کویرهای خور و بیابانک در نزدیکی کویر مصر قرار دارند.
شهر خور و بایبانک از شرق به یزد و از غرب به نایین می رسد. از جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به کویر شرقی خور، تپه های کندویی شکل و شنی که توسط باد شکل گرفته اند و همچنین دریاچه نمک خور اشاره کرد. قلب شهر خور کویری است که جذابیت بی نظیری دارد. هر قسمت از کویر دارای تپه های شنی عظیمی است که با وزش باد تغییر شکل می دهند و هر کدام نام خاصی دارند مانند ریجین، تخت عباسی و غیره. می توانید از یک سفر یک روزه به کویر لذت ببرید. زیبایی آن. لذت ببرید


کمپ کویری متین آباد
کمپ کویری متین آباد امکانات بسیار خوبی را ارائه می دهد.
اگر آماتور هستید و می خواهید بدون تلاش زیاد کویر را تجربه کنید، کمپ کویری متین آباد اولین اکو کمپ ایران که در 10 کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد بهترین انتخاب برای شماست.
این کمپ دارای اتاق ها، کابین ها و کلبه هایی برای شب می باشد که با تورهای کویری به تازگی ساخته شده و مدرن متفاوت است، بنابراین تجربه مواردی مانند راه رفتن روی شن های لغزنده، تماشای ستارگان در شب برای شما بسیار آسان است. آسمان و شتر سواری دست بگیر
بیابانی از جواهرات


زردگوه چولی
زادارگاه در 180 کیلومتری طبس لقب سرسبزترین کویر ایران را دارد و سرسبزی خود را مدیون نخل‌کاری‌های این روستا است. روستای زردگاه روستایی پلکانی است و از جاذبه های آن می توان به چشمه های آب گرم و استخر کوچک اشاره کرد.
توده های بیابانی زیاد

کویر لوت ایران
کلوخ یک زمین سوخته و عاری از هر گونه حیات گیاهی و جانوری است و حتی باکتری ها به دلیل دمای حدود 70 درجه نمی توانند در آنجا زنده بمانند. کلوت کویر لوت، بزرگترین شهر بلوک خاکستر جهان، شاهکاری از باد، خاک و آب است. این سازندهای طبیعی در اثر رقص باد در بیابان به وجود می آیند، مردم هیچ تأثیری در ساخت آنها ندارند و به دلیل فرسایش مداوم همچنان در حال تغییر و تحول هستند. این مناطق به دلیل نبود گیاهان و جانوران مملو از سکوت و سکون است و حرکت باد در دل لطیف سرزمین کویری منطقه ای را به وجود آورده است که از دور شبیه شهری بزرگ به نظر می رسد. ساختمان ها

کویر ماسه طلایی
کویر طلایی یا مغستان در 40 کیلومتری شمال بافاق در استان یزد دیده می شود. این کویر با ارتفاعات به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود و کویر خشک و روان آن بهترین تجربه کوهپیمایی در کویر را ارائه می دهد. در شمال کویر قله های طلایی حاجی آباد قرار دارد که جهت شمال غربی -- جنوب غربی دارد و قسمت جنوب غربی کویر پوشیده از نمکزار است.
بهترین اتاق اصفهان
کویر ورزنه با پوشش گیاهی سرسبز کوهستانی است.

استان اصفهان از آنجایی که در مرکز ایران قرار دارد، فاصله کمی با منطقه کویری دارد و بخشی از این استان نیز کاملاً کویری است. از جمله کویرهای مناسب برای گردشگری و کمپینگ، برخی از این کویرها در منطقه اصفهان هستند. نزدیک ترین کویر به شهر اصفهان و معروف ترین کویر این منطقه کویر ورزنه نام دارد.
دسر ورزنا
آدرس تا کویر ورزنه: استان اصفهان، جاده ورزنه اصفهان، 20 کیلومتری جنوب ورزنه، کویر ورزنه (se på karta)
کویر ورزنه در 100 کیلومتری شرق اصفهان و 150 کیلومتری غرب یزد قرار دارد. کویر ورزنه از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از شرق به تالاب گاوخونی، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی ورزنه به حسن آباد محصور شده است. تمام کویر ورزنه از شمال و جنوب توسط تپه های شنی پوشیده شده است. تپه های ماسه ای هلالی، طولی و هرمی شکل هستند و ارتفاع آنها در مرتفع ترین نقاط به 100 متر می رسد.
غزال در شن های کویر ورزانه

کویر ورزنه به کویر خارا نیز معروف است و این نام از کویر وسیع خارا گرفته شده است. اما امروزه در قسمت کویری منطقه، کویر خارا و کویر ورزنه دو منطقه کویری مجزا محسوب می شوند. در حال حاضر کویر خارا در 30 کیلومتری کویر ورزنه و نزدیک روستای خارا قرار دارد.
کویر ورزنه یکی از زیباترین کویرهای ایران در استان اصفهان است و «تالاب گاکونی» یکی از نمادهای این کویر است. وجود باتلاق گاواکونی منجر به حضور درختچه های بیابانی و گونه های جانوری در این منطقه شده است. البته باید به خاطر داشت که آب انبار گاوهونی در ماه های گرم سال آب ندارد. دریاچه نمک خارا نیز از دیگر جاذبه های طبیعی در نزدیکی کویر ورزنه به شمار می رود.
شن روان در کویر ورزنه

تپه‌های ماسه‌ای کویر ورزنه سیال هستند و اگر در این کویر بمانید و زمانی را زیر شن‌ها بگذرانید، حرکت شن‌ها را خواهید دید. بزرگترین منطقه تفریحی کویری ایران در کویر ورزنه قرار دارد و در حین کمپینگ در این کویر می توانید از امکانات منطقه کویری مانند دوچرخه سواری چهارچرخ، زیپلینگ، شترسواری و کویر نوردی بهره مند شوید. وسیله نقلیه جاده ای جدای از همه این موارد، یکی از بهترین زمان ها برای پیاده روی در کویر روی شن های داغ است.
انواع گیاهان و جانوران در این کویر دیده می شود که از آن جمله می توان به گیاهانی مانند تاک تاک، اسکانبیل، گاز و بوته ها، جانوران کویر ورزنه، روباه و گربه شنی، پا سیمواکی و سارگپه اشاره کرد.
تپه های شنی و رودخانه های جاری در کویر ورزنه

در سفر به کویر ورزنه می توانید از جاذبه های تاریخی بی نظیری که در مجاورت این کویر هستند نیز دیدن کنید. با نگاهی نزدیک به کویر ویرزانا می توان به «برج کبوتر کورتان» و «قلعه کورتان» در فاصله حدود 20 کیلومتری کویر و در 70 کیلومتری آن کاروانسرای کالا سنهابی اشاره کرد.
بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه
بهترین زمان سفر به کویر ورزنه از شهریور تا اوایل فروردین است. بسیاری نمی توانند سردی بیابان را تصور کنند. اما اگر قصد دارید در پاییز یا زمستان به کویر ورزنه بروید، باید بدانید که دمای هوا در شب می تواند به منفی 10 درجه برسد. اما در این فصول هوا در طول روز بهتر است.

در کویر ورزنه بمان
برای اقامت در کویر ورزنه می توانید از هاستل های محلی استفاده کنید. برخی از این اقامتگاه ها عبارتند از: عمارت آینه هانه، اقامتگاه نگار، بوم گردی حافظ، اقامتگاه چپاکر و بوم گردی سپنتا. هتل ورزنه در نزدیکی کویر ورزنه نیز دارای محیطی سنتی و دلنشین با امکانات کافی می باشد. کویر ورزن نیز فضای مناسبی برای کسانی دارد که دوست دارند کویر را بگردند و در دل کویر چادر بزنند.

جاده کویر ورزنه
فاصله کویر ورزنه تا شهر تهران حدود 530 کیلومتر است. کویر ورزنه در بخش مرکزی ایران در شرق استان اصفهان قرار دارد. موقعیت این کویر دسترسی به آن را برای مسافران بسیاری از شهرهای ایران آسان کرده است. بسته به محل زندگی شما، رسیدن به شرق اصفهان کافی است. شهرهای اردستان، انارک، اصفهان و شهرضا در اطراف کویر ورزنه دسترسی به این منطقه را فراهم می کنند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۹:۲۹ | نویسنده : شایان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.