ايران گردي

ايران گردي

ايران گردي

بيابان ها و كويرهاي ايران

بيابان، بيابان و بيابان، سه كلمه اي كه هميشه به جاي يكديگر به كار مي بريم بدون اينكه تفاوت آنها را بدانيم. در واقع هر جا زميني را بدون آب و علف و خشكي ببينيم به آن كوير مي گوييم و گاهي از كلمه بيابان يا بيابان براي آن استفاده مي كنيم اما مي دانيم كه اين سه با هم فرق دارند. در واقع تفاوت بين كوير و كوير بر اساس آب و هوا، نوع خاك، پوشش گياهي، بارندگي و ... مشخص مي شود. قبل از اينكه بخواهيم كويرهاي ايران را معرفي كنيم، ابتدا بايد تفاوت بين سه منطقه كوير، كوير و كوير را بدانيم تا بتوانيم آنها را از يكديگر تشخيص دهيم.


بيابان چيست؟

كوير واژه اي مبهم است كه تعريف دقيقي ندارد. اگر نگاهي به فرهنگ ها و كشورهاي مختلف جهان بيندازيم، خواهيم ديد كه اين واژه در هر كشوري معناي خاص خود را دارد. براي مثال فرانسوي ها تصوير خاصي از كوير دارند. آنها صحراها را مناطق پر از تپه هاي شني و شتر و شترهايي مي نامند كه از آنها عبور مي كنند و آمريكايي ها نيز صخره هاي بلند و تيز با گياهان گوشتي را صحرا مي شناسند. اين واژه در علوم مختلف معنا و مفهوم خاص خود را دارد. محققان آب و هوا مناطقي با بارش سالانه كمتر از 500 ميلي متر را به عنوان بيابان توصيف مي كنند. ممكن است چندين سال متوالي اصلاً باران نبارد يا فقط چند روز در سال باران ببارد. در هر صورت اگر باران در زمين نفوذ نكند به اين منطقه كوير مي گويند. از نظر گياه شناسي به كشورهايي كه به دليل خشكسالي فاقد پوشش گياهي هستند يا پوشش گياهي ضعيفي دارند، بيابان مي گويند. بوم شناسان همچنين بيابان را منطقه اي مي دانند كه فعاليت هاي بيولوژيكي انسان بر حيوانات و گياهان در آن كم است.
به طور كلي مناطق خشكي كه تبخير بيشتر از بارندگي سالانه است، بيابان ناميده مي شود. كوير وقتي آب به آن مي رسد خاك بسيار حاصلخيز دارد. در كمال تعجب، يك پنجم زمين هاي جهان بيابان است و بخشي از آن در ايران است. كوير لوت بزرگ‌ترين كوير ايران است و بخش‌هايي از استان‌هاي مختلف كشورمان را در بر مي‌گيرد. ايران دو كوير ديگر به نام‌هاي ميرجاوه و لوتك دارد كه در استان سيستان و بلوچستان قرار دارند.
يكي ديگر از تصورات غلط رايج در مورد بيابان ها اين است كه اين مكان ها بسيار گرم و گرم هستند، در حالي كه گرم نيستند. بيابان ها بر اساس ويژگي هاي گرم و خشك، نيمه خشك، ساحلي و سرد به 4 دسته تقسيم مي شوند. كوير ايران گرم و خشك است اما كوير گبي كويري در آسياست كه هوا هميشه سرد است. اين بيابان در جنوب مغولستان و شمال غربي چين قرار دارد.

مانند بيابان، بيابان در فرهنگ هاي مختلف معاني مختلفي دارد. اعراب صحرا و صحرا را يكي مي دانند و فرقي بين آنها قائل نمي شوند، اما در ايران وضعيت كمي متفاوت است. مردم برخي استان ها و شهرهاي ايران مانند اعراب اين دو مكان را يكي مي دانند و كوير را كوير مي خوانند اما كساني هم هستند كه كوير را مكاني با آب و هواي بسيار مطبوع مي دانند. بزها حتي چراگاه دارند. اگر بخواهيم به نظر كلي نگاه كنيم، كوير را بايد كوير ايران دانست.


كوير چيست

كوير در واقع يك منطقه كويري است كه به دليل نوع خاك، آب و هوا، پوشش گياهي و ... از كوير جدا شده است. برخي از زمين شناسان بر اين باورند كه صحراها در اصل درياها يا درياچه هايي بوده اند كه آب آنها در اثر گرماي شديد خشك شده و تنها نمك و ماسه باقي مي ماند. گياهاني كه در كوير مي رويند، گياهان مقاوم به نمك هستند كه با نمكزارهاي اين منطقه مشكلي ندارند. بيابان ها خشك نيستند، اما گاهي اوقات آب آنها به سطح بالايي مي رسد. مناطق كويري روزهاي گرمي دارند به حدي كه دماي هواي اين مناطق در ماه هاي تابستان سال به بيش از 50 درجه مي رسد. برخلاف شب هاي كوير، حتي تابستان ها نيز بسيار سرد است و اتارك به لباس و لوازم گرم نياز دارد.
بيابان ها به دليل تصاوير زيبايي كه توسط تپه هاي شني، ارتفاعات كم و پرتوهاي نور بر روي مراتع شني ايجاد مي شود، مورد استقبال بسياري از دوستداران طبيعت قرار مي گيرد و همه ساله به ويژه در فصل پاييز گردشگران زيادي را به خود جذب مي كند. از كويرهاي معروف ايران مي توان به كوير مصر، كوير ورزنه، كوير مرنجاب، كوير كاركل، كوير ابوجدآباد، كوير هلوان، كوير شهداد، كوير ريگان و كوير ريگ جن اشاره كرد.


صحراي غارت
دشت لوت يكي از بزرگ ترين كويرهاي ايران است كه حدود 10 درصد از مساحت كشور را در بر مي گيرد و بخش هايي از سه استان سيستان و بلوچستان، كرمان و خراسان جنوبي را در بر مي گيرد. كوير لوت آنقدر آب و هواي گرم و خشك دارد كه بخشي از آن به عنوان گرم ترين نقطه روي زمين لقب گرفته است.
كلوت ها، ارگ يالان، هامادا، نبكاس، رودخانه شور، منطقه گندم بريان و سورگز هامون قسمت هاي مختلف دشت لوت هستند كه در كنار هم بيابان وسيع لوت را تشكيل مي دهند. كوير لوت نه تنها يك منطقه زيبا است، بلكه از نظر زمين شناسي نيز بسيار مهم است و تحقيقات گسترده اي در آن انجام مي شود. در واقع مي توان اين كوير را به عنوان يكي از شگفت انگيزترين بيابان هاي جهان معرفي كرد.


بيابان و بيابان گاو
كويرهاي خور و بيابانك در نزديكي كوير مصر قرار دارند.
شهر خور و بايبانك از شرق به يزد و از غرب به نايين مي رسد. از جاذبه هاي گردشگري اين منطقه مي توان به كوير شرقي خور، تپه هاي كندويي شكل و شني كه توسط باد شكل گرفته اند و همچنين درياچه نمك خور اشاره كرد. قلب شهر خور كويري است كه جذابيت بي نظيري دارد. هر قسمت از كوير داراي تپه هاي شني عظيمي است كه با وزش باد تغيير شكل مي دهند و هر كدام نام خاصي دارند مانند ريجين، تخت عباسي و غيره. مي توانيد از يك سفر يك روزه به كوير لذت ببريد. زيبايي آن. لذت ببريد


كمپ كويري متين آباد
كمپ كويري متين آباد امكانات بسيار خوبي را ارائه مي دهد.
اگر آماتور هستيد و مي خواهيد بدون تلاش زياد كوير را تجربه كنيد، كمپ كويري متين آباد اولين اكو كمپ ايران كه در 10 كيلومتري جنوب شرقي كاشان قرار دارد بهترين انتخاب براي شماست.
اين كمپ داراي اتاق ها، كابين ها و كلبه هايي براي شب مي باشد كه با تورهاي كويري به تازگي ساخته شده و مدرن متفاوت است، بنابراين تجربه مواردي مانند راه رفتن روي شن هاي لغزنده، تماشاي ستارگان در شب براي شما بسيار آسان است. آسمان و شتر سواري دست بگير
بياباني از جواهرات


زردگوه چولي
زادارگاه در 180 كيلومتري طبس لقب سرسبزترين كوير ايران را دارد و سرسبزي خود را مديون نخل‌كاري‌هاي اين روستا است. روستاي زردگاه روستايي پلكاني است و از جاذبه هاي آن مي توان به چشمه هاي آب گرم و استخر كوچك اشاره كرد.
توده هاي بياباني زياد

كوير لوت ايران
كلوخ يك زمين سوخته و عاري از هر گونه حيات گياهي و جانوري است و حتي باكتري ها به دليل دماي حدود 70 درجه نمي توانند در آنجا زنده بمانند. كلوت كوير لوت، بزرگترين شهر بلوك خاكستر جهان، شاهكاري از باد، خاك و آب است. اين سازندهاي طبيعي در اثر رقص باد در بيابان به وجود مي آيند، مردم هيچ تأثيري در ساخت آنها ندارند و به دليل فرسايش مداوم همچنان در حال تغيير و تحول هستند. اين مناطق به دليل نبود گياهان و جانوران مملو از سكوت و سكون است و حركت باد در دل لطيف سرزمين كويري منطقه اي را به وجود آورده است كه از دور شبيه شهري بزرگ به نظر مي رسد. ساختمان ها

كوير ماسه طلايي
كوير طلايي يا مغستان در 40 كيلومتري شمال بافاق در استان يزد ديده مي شود. اين كوير با ارتفاعات به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم مي شود و كوير خشك و روان آن بهترين تجربه كوهپيمايي در كوير را ارائه مي دهد. در شمال كوير قله هاي طلايي حاجي آباد قرار دارد كه جهت شمال غربي -- جنوب غربي دارد و قسمت جنوب غربي كوير پوشيده از نمكزار است.
بهترين اتاق اصفهان
كوير ورزنه با پوشش گياهي سرسبز كوهستاني است.

استان اصفهان از آنجايي كه در مركز ايران قرار دارد، فاصله كمي با منطقه كويري دارد و بخشي از اين استان نيز كاملاً كويري است. از جمله كويرهاي مناسب براي گردشگري و كمپينگ، برخي از اين كويرها در منطقه اصفهان هستند. نزديك ترين كوير به شهر اصفهان و معروف ترين كوير اين منطقه كوير ورزنه نام دارد.
دسر ورزنا
آدرس تا كوير ورزنه: استان اصفهان، جاده ورزنه اصفهان، 20 كيلومتري جنوب ورزنه، كوير ورزنه (se på karta)
كوير ورزنه در 100 كيلومتري شرق اصفهان و 150 كيلومتري غرب يزد قرار دارد. كوير ورزنه از شمال به شهرستان ورزنه و زاينده رود، از شرق به تالاب گاوخوني، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطي ورزنه به حسن آباد محصور شده است. تمام كوير ورزنه از شمال و جنوب توسط تپه هاي شني پوشيده شده است. تپه هاي ماسه اي هلالي، طولي و هرمي شكل هستند و ارتفاع آنها در مرتفع ترين نقاط به 100 متر مي رسد.
غزال در شن هاي كوير ورزانه

كوير ورزنه به كوير خارا نيز معروف است و اين نام از كوير وسيع خارا گرفته شده است. اما امروزه در قسمت كويري منطقه، كوير خارا و كوير ورزنه دو منطقه كويري مجزا محسوب مي شوند. در حال حاضر كوير خارا در 30 كيلومتري كوير ورزنه و نزديك روستاي خارا قرار دارد.
كوير ورزنه يكي از زيباترين كويرهاي ايران در استان اصفهان است و «تالاب گاكوني» يكي از نمادهاي اين كوير است. وجود باتلاق گاواكوني منجر به حضور درختچه هاي بياباني و گونه هاي جانوري در اين منطقه شده است. البته بايد به خاطر داشت كه آب انبار گاوهوني در ماه هاي گرم سال آب ندارد. درياچه نمك خارا نيز از ديگر جاذبه هاي طبيعي در نزديكي كوير ورزنه به شمار مي رود.
شن روان در كوير ورزنه

تپه‌هاي ماسه‌اي كوير ورزنه سيال هستند و اگر در اين كوير بمانيد و زماني را زير شن‌ها بگذرانيد، حركت شن‌ها را خواهيد ديد. بزرگترين منطقه تفريحي كويري ايران در كوير ورزنه قرار دارد و در حين كمپينگ در اين كوير مي توانيد از امكانات منطقه كويري مانند دوچرخه سواري چهارچرخ، زيپلينگ، شترسواري و كوير نوردي بهره مند شويد. وسيله نقليه جاده اي جداي از همه اين موارد، يكي از بهترين زمان ها براي پياده روي در كوير روي شن هاي داغ است.
انواع گياهان و جانوران در اين كوير ديده مي شود كه از آن جمله مي توان به گياهاني مانند تاك تاك، اسكانبيل، گاز و بوته ها، جانوران كوير ورزنه، روباه و گربه شني، پا سيمواكي و سارگپه اشاره كرد.
تپه هاي شني و رودخانه هاي جاري در كوير ورزنه

در سفر به كوير ورزنه مي توانيد از جاذبه هاي تاريخي بي نظيري كه در مجاورت اين كوير هستند نيز ديدن كنيد. با نگاهي نزديك به كوير ويرزانا مي توان به «برج كبوتر كورتان» و «قلعه كورتان» در فاصله حدود 20 كيلومتري كوير و در 70 كيلومتري آن كاروانسراي كالا سنهابي اشاره كرد.
بهترين زمان براي سفر به كوير ورزنه
بهترين زمان سفر به كوير ورزنه از شهريور تا اوايل فروردين است. بسياري نمي توانند سردي بيابان را تصور كنند. اما اگر قصد داريد در پاييز يا زمستان به كوير ورزنه برويد، بايد بدانيد كه دماي هوا در شب مي تواند به منفي 10 درجه برسد. اما در اين فصول هوا در طول روز بهتر است.

در كوير ورزنه بمان
براي اقامت در كوير ورزنه مي توانيد از هاستل هاي محلي استفاده كنيد. برخي از اين اقامتگاه ها عبارتند از: عمارت آينه هانه، اقامتگاه نگار، بوم گردي حافظ، اقامتگاه چپاكر و بوم گردي سپنتا. هتل ورزنه در نزديكي كوير ورزنه نيز داراي محيطي سنتي و دلنشين با امكانات كافي مي باشد. كوير ورزن نيز فضاي مناسبي براي كساني دارد كه دوست دارند كوير را بگردند و در دل كوير چادر بزنند.

جاده كوير ورزنه
فاصله كوير ورزنه تا شهر تهران حدود 530 كيلومتر است. كوير ورزنه در بخش مركزي ايران در شرق استان اصفهان قرار دارد. موقعيت اين كوير دسترسي به آن را براي مسافران بسياري از شهرهاي ايران آسان كرده است. بسته به محل زندگي شما، رسيدن به شرق اصفهان كافي است. شهرهاي اردستان، انارك، اصفهان و شهرضا در اطراف كوير ورزنه دسترسي به اين منطقه را فراهم مي كنند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۹:۲۹ | نویسنده : شايان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.