ايران گردي

ايران گردي

ايران گردي

10 درياچه بزرگ ايران

درياچه هاي ايران فرصتي را براي مسافران فراهم مي كند تا از هواي سرد در دل طبيعت و پرندگان و گونه هاي گياهي و جانوري خاص مناطق خاص لذت ببرند. ايران بيش از 20 درياچه دارد كه بخش‌هاي حياتي اكوسيستم ايران هستند. امروز مي خواهيم شما را با بزرگترين، زيباترين و بي نظيرترين درياچه هاي ايران آشنا كنيم.



 درياي خزر

درياي خزر بزرگترين درياچه ايران است
درياي خزر بزرگترين درياچه جهان است. اين درياچه بزرگ توسط كشورهاي ايران، قزاقستان، روسيه، آذربايجان و تركمنستان احاطه شده است.
بهترين خاويار جهان از ماهيان خاوياري ساكن درياي خزر مي آيد. بسياري از ايرانيان در تعطيلات ايران از شمال ايران و سواحل درياي خزر ديدن مي كنند.
گردشگران معمولا براي لذت بردن از سواحل زيباي درياي خزر به استان هاي موزندر و گيلون سفر مي كنند. اگرچه برخي از شهرها و سواحل درياي خزر در تعطيلات بسيار شلوغ هستند، اما بزرگترين درياچه جهان همچنان شگفتي هاي ناشناخته اي دارد.


درياچه اروميه

درياچه اروميه يكي از زيباترين درياچه هاي ايران است.
درياچه اروميه در غرب ايران مورد بازديد بسياري از مردم از سراسر جهان است. اين درياچه بين آذربايجان غربي و شرقي قرار دارد.
واقعيت تلخ اين است كه درياچه اروميه زماني بزرگترين درياچه خاورميانه بوده است. اين درياچه ۱۰۲ جزيره دارد و متاسفانه در چند وقت اخير به دليل بي توجهي به اين درياچه قسمتي از اين درياچه خشك شده و مشكلات زيست محيطي زيادي را براي مردم اين منطقه به وجود آورده است اما همچنان جذابيت و زيبايي خود را حفظ كرده است.
نكته جالب در مورد اين درياچه اين است كه گاهي اوقات قرمز مي شود. رنگ اصلي اين درياچه نمك اروميه آبي است، اما به دليل افزايش جلبك ها و باكتري ها و افزايش شوري، با كاهش آب به خصوص در فصول گرم سال، رنگ آن به قرمز تغيير مي كند.
همچنين در مكان هايي با سطح آب كم مي توانيد كريستال هاي نمكي را مشاهده كنيد كه منظره اي فوق العاده از درياچه را نشان مي دهند. آب اين درياچه از رودخانه هاي سهند و سبلان مانند زارينا نادي، تالچي نادي، سامان نادي و غيره تامين مي شود. غروب زيباي درياچه، خاك و گل و لاي با خواص درماني و حيات وحش درياچه اروميه هزاران بازديد كننده را به خود جذب مي كند. بازديدكنندگان و گردشگران

درياچه جواهر

درياچه گهر يكي از درياچه هاي ايران است
يكي ديگر از شگفتي هاي طبيعت ايران درياچه گهر است كه به معناي آب جمع آوري شده در ته آن است و جالب است كه همه ايراني ها از آن مطلع نيستند و از اين زيبايي طبيعي ديدن نمي كنند. از اين رو درياچه گهر برخلاف درياي خزر كه هر از چند گاهي شلوغ مي شود، مكاني آرام براي كساني است كه مي خواهند از طبيعت ناب لذت ببرند.
گهر در درود در 35 كيلومتري لرستان در منطقه حفاظت شده اشترانكوه قرار دارد و رسيدن به آن 40 دقيقه طول مي كشد. اين درياچه در واقع به دو قسمت بالا و پايين تقسيم مي شود كه تنها 100 متر از يكديگر فاصله دارند. اين درياچه به نگين زاگرس معروف است و به دليل آب شفاف آن در برخي نقاط مي توان كف آب و حركت ماهي ها را ديد.
ساحل گهر بزرگ در قسمت‌هايي از ضلع غربي و شرقي ماسه‌اي و در قسمت‌هاي ديگر صخره‌اي است، در اطراف درياچه جنگل و پوشش گياهي وجود دارد، ممكن است درختان بلوط، بيد، بادام، پسته وحشي، شقايق‌هاي زيبا و گل‌هاي لاله وجود داشته باشد. براي ديده شدن.. پس اگر به غرب ايران سفر كرديد بهتر است آن را از دست ندهيد.


درياچه زريوار

درياچه ساريور در 8 كيلومتري غرب مريوان قرار دارد و يكي از درياچه هاي كوهستاني آب شيرين در ارتفاع 818 متري از سطح دريا و حدود 200 متري زير شهر مريوان است. ساريور داراي حداكثر طول 5 كيلومتر و عرض متوسط ​​1.7 كيلومتر است. اين درياچه با وسعتي در حدود 8.5 كيلومتر مربع در يك فرورفتگي منطقه اي نسبتاً باريك در ناحيه سنندج-سيرجان تشكيل شده و ضلع شرقي و غربي آن توسط يك گسل طولي شمال به جنوب شرقي محدود شده است. هر دو عيب ذكر شده در تشكيل درياچه نقش دارند. حوضه آبريز درياچه حدود 500 كيلومتر مربع و حداكثر عمق آن حدود 50 متر است. رودخانه چم سريور و ديگر آبراه ها به ويژه چشمه هاي درياچه منبع اصلي آب اين درياچه است. نكته اصلي اين است كه رودخانه مريوان از اين درياچه سرچشمه مي گيرد. مطالعات نشان داده است كه درياچه 20000 سال قبل از ميلاد مسيح (پليستوسن) و در طول آب و هواي سرد شكل گرفته است (Bothma، 1977 و Aganbati، 2013).


درياچه مهارلو

درياچه مهارلو در حدود 18 كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد. ارتفاع اين درياچه از سطح دريا 1460 متر و حداكثر عمق آن 3 متر است. به همين دليل تبخير زياد است و قسمتي از بستر آن با لايه اي از نمك پوشيده شده و فقط در قسمت هاي شمالي و مركزي آن آب وجود دارد و همچنين بسيار كم عمق (حداكثر 50 سانتي متر) و بلند است. براي فروش منابع اصلي آب اين درياچه رودخانه ها و آبراهه هايي هستند كه از شمال غربي و جنوب شرقي به آن مي ريزند. مساحت آن از فصلي به فصل ديگر متفاوت است و به بارش جوي بستگي دارد. علاوه بر تبخير زياد، سازند ساچوني و دو گنبد نمكي در شرق درياچه به ميزان قابل توجهي در شوري شديد آن نقش دارند. درياچه مهارلو در يك فرورانش شمال باختري- جنوب غربي كه در آن گسل جوان و لرزه‌خيز ساروستان مي‌گذرد، تشكيل شده است. به نظر مي رسد حركات روي اين گسل، به ويژه پس از پايان دوره پليستوسن، باعث ايجاد اين رسوب آبرفتي شده است.
به گفته كرانسلي (1970)، به دليل فقدان سواحل باستاني يا كمپ هاي مرتفع، احتمال وجود درياچه پيش از پليستوسن، در صورت وجود درياچه، در مناطقي كه امروزه وجود دارد، بعيد است. در ساحل درياچه فعلي، آب درياچه از كلريد سديم - منيزيم، سولفات سديم (4SO 2Na، 2 MgCl، NaCl) و نمك درياچه است كه در صنايع پتروشيمي استفاده مي شود. علاوه بر اين، سطوح بالاي پتاسيم و به ويژه منيزيم در سرشاخه‌هاي درياچه مهارلو نشان‌دهنده پتانسيل توليد اقتصادي نمك منيزيم به عنوان محصول اصلي و پتاسيم به عنوان محصول جانبي است (وزارت صنعت و معدن، 1397).


درياچه خوز سلطان

درياچه خوزا سلطان يا درياچه شاهي فرورفتگي نامتقارن به مساحت 330 كيلومتر مربع در 35 كيلومتري شمال كوما و شمال غربي درياچه نمك است. اين درياچه از دو استخر مختلف تشكيل شده است كه يكي «استخر» و ديگري «استخر استخر» ناميده مي شود كه توسط يك كانال آب كوچك به هم متصل مي شوند. حوضه غربي (حوضه سلطان) 806 متر بالاتر از سطح دريا است كه معمولاً از آب هاي سطحي تغذيه مي شود. حوضه شرقي (حوضه مرش) علاوه بر آب جاري از رودخانه هايي مانند رودسور و كراچاي نيز بهره مي برد.
مشاهدات ميداني كرانسلي (1970، آگانباتي، 2013) نشان مي دهد كه دو ناحيه متمايز از مركز درياچه به بيرون قابل شناسايي است. مركز درياچه حدود 24 درصد را پوشش مي دهد و توسط لايه اي از نمك پوشيده شده است. دوم، ناحيه مرطوب كه 76 درصد بقيه را تشكيل مي دهد، به ناحيه گياهان با ريشه هاي بلند تا قطر 20 متر مي رسد.
پوسته نمك 5 سانتي متر ضخامت دارد و از نوارهاي متحدالمركز به رنگ هاي سفيد و خاكستري تشكيل شده است كه در زير آن لجن خاكستري مرطوب قرار دارد. اين ناحيه (پوسته نمك) به صورت فصلي با آب پوشيده مي شود، اما قسمت هاي مركزي آن مي تواند در تمام طول سال مرطوب باشد. در پشته هاي ماسه اي زون گياهان با ريشه دراز، لوله هاي آب گرم متعددي وجود دارد كه به سمت پايين تا ارتفاع 826 متري ادامه مي يابد. اختلاف ارتفاع پايين ترين و بالاترين لوله آب گرم 20 متر است. حركت گسترده آبرفت ها در عرض منطقه مرطوب و در سراسر پوسته شور نشان مي دهد كه جريان آب سطحي بيشتر از گذشته است و تغيير اقليم به سمت دوره اي مي رود كه مرطوب تر از گذشته است.
اين درياچه با نام هاي ديگري مانند درياچه نمك كاشان، درياچه نمك قم، درياچه قم، درياچه آران و درياچه مسيلا نيز شناخته مي شود و نام درياچه نمك بيشتر به كار مي رود. انتخاب اين نام به دليل نمك زياد درياچه است به اين معني كه در تابستان تكه هاي نمك روي آن شناور است.


بيا درياچه نمك

در فاصله چند ساعتي با ماشين از تهران، درياچه اي در دل كوير شگفت زده خواهيد شد! اين درياچه نمك در ۶۲ كيلومتري شرق قم قرار دارد و به عنوان يكي از زيباترين درياچه هاي ايران شناخته مي شود. بسياري از عكاسان حرفه اي شبانه روز از اين مكان ديدن مي كنند تا عكس هاي بي نظيري بگيرند. مساحت اينجا حدود 1800 كيلومتر مربع است، اما تنها 1 كيلومتر مربع پوشيده از آب است. شما مي توانيد تجربه بي نظير راه رفتن بر روي لايه هاي ضخيم نمك سفيد را در حالي كه تلاش مي كنيد به سطح آب برسيد را تجربه كنيد. همچنين مي توانيد از منظره خيره كننده آسمان پرستاره در طول شب از اين مكان لذت ببريد.


درياچه انزلي

درياچه انجلي، درياچه يا تالاب استان گيلان، از جاذبه هاي طبيعي شمال ايران است. درياچه انجلي، بزرگ‌ترين درياچه آب شيرين ايران، يكي از رمانتيك‌ترين و جالب‌ترين ديدني‌هاي ايران است كه هر ساله پر از گل‌هاي زنبق خزري و پرندگان مختلف از كشورهاي مختلف به اين منطقه مي‌آيند. تالاب انجلي زيستگاه حدود 78 گونه مختلف پرنده است كه گردشگران زيادي را به خود جذب مي كند.


درياچه زريوار درياچه

يكي ديگر از درياچه هاي ايران درياچه زريوار است، بهشت ​​گمشده غرب ايران در ارتفاع ۱۲۸۵ متري از سطح دريا. زريوار نامي كردي است و جالب اينكه از هيچ رودخانه اي سيراب نمي شود و آب فقط از برف كوه هاي اطراف تامين مي شود. اطراف اين درياچه را درختان بلوط، گلابي و بادام زيادي احاطه كرده است و يكي ديگر از جاذبه هاي اطراف آن، درياچه شناور جزيره در كنار آبشار است كه در طول سال گردشگران و طبيعت گردان زيادي از آن بازديد مي كنند.
در بهار، درياچه پوشيده از برف است، اما در ساير مواقع سال به يك مكان عالي براي كمپينگ تبديل مي شود. اين درياچه در سال 2008 به همراه مناطق اطراف آن به عنوان ذخيره گاه طبيعي معرفي شد زيرا گونه هاي گياهي و جانوري كمياب در اين درياچه زندگي مي كنند. به لطف جزاير شناور درياچه، اين منطقه در طول سال گردشگران و دوستداران طبيعت زيادي را به خود جذب مي كند.


درياچه ولشت

ولشت از ديگر درياچه هاي شمال ايران است كه مكان مناسبي براي گذراندن تعطيلات، فرار از هياهوي شهر و آرامش تهراني ها است. اين درياچه كه يكي از زيباترين درياچه هاي ايران است، داراي 2 ميليون متر مربع آب در 24 هكتار وسعت است. در اطراف اين درياچه چشمه هاي زيادي وجود دارد و از آن تغذيه مي كنند. اين يكي از مكان هاي محبوب براي كساني است كه عاشق ماهيگيري هستند.
در كنار اين درياچه مي توانيد افرادي را ببينيد كه در آنجا كمپ مي زنند و شب را با لذت بردن از مناظر و ماهيگيري مي گذرانند. براي رسيدن به اين درياچه بايد از جاده چالوس كه يكي از جاده هاي پرطرفدار ايران است عبور كنيد و سپس با ماشين خود از تپه ها بالا و پايين برويد تا به درياچه شگفت انگيز ولشت برسيد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۶:۱۸ | نویسنده : شايان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.